PRIVACYVERKLARING AVG
Deze verklaring geeft informatie over hoe ons kantoor omgaat met persoonsgegevens die in het kader van de werkzaamheden
en dienstverlening worden verwerkt.
Onze dienstverlening
Ons kantoor vraagt uw persoonsgegevens alleen op voor de volgende doelen:
- Het uitvoeren van opdrachten voor advies of andere diensten;
- Om te voldoen aan wettelijke taken en verplichtingen; of
- Voor de doelen waar u specifiek toestemming voor heeft gegeven.
Uw gegevens worden niet zonder uw toestemming voor andere doelen verwerkt.
Persoonsgegevens worden opgevraagd voor het opmaken van een notariële akte of voor het uitvoeren van een andere opdracht.
Regels persoonsgegevens bij notariële akten
Als ons kantoor een notariële akte opmaakt met uw persoonsgegevens, moet de notaris zich aan wettelijke regels houden. Deze
hebben invloed op de verwerking van persoonsgegevens:
- De notaris moet bepaalde (persoons)gegevens verplicht in de akte zetten. Uw gegevens worden dus nop een wettelijke
grondslag verwerkt.
- De notaris moet de ondertekende akte met uw persoonsgegevens verplicht eeuwig bewaren.
- Zodra de akte door de notaris is ondertekend, wordt het een officieel bewijsstuk. Dan mag er niets meer aan veranderd
worden, ook niet als de persoonsgegevens niet kloppen. Als er wijzigingen nodig zijn, moet de notaris een nieuwe
akte maken waarin de wijziging staat.
- De notaris moet bepaalde (persoons)gegevens verplicht controleren in de Basisregisters Personen (BRP),
Handelsregister en Kadaster.
- De notaris moet verplicht uw identiteit controleren. Hij moet daarvoor een geldig legitimatiebewijs van u opvragen.
De notaris is één van de weinigen die dit ook mag kopiëren met alle gegevens die erop staan.
- Uw persoonsgegevens vallen onder het beroepsgeheim van de notaris. Onbevoegden krijgen geen toegang tot uw
gegevens.
Adviezen en overige diensten
Voor de overige verwerkingen van persoonsgegevens door ons kantoor geldt:
Voor de overige verwerkingen van persoonsgegevens door Notariskantoor Mulder geldt dat deze gebaseerd zijn op de
doeleinden en bijbehorende rechtsgronden als omschreven in het verwerkingsregister van ons kantoor. Die rechtsgrond zal
altijd zijn gelegen in een door u verstrekte opdracht of een aan Notariskantoor Mulder opgedragen wettelijke taak. Voor meer
informatie kunt u contact opnemen met ons kantoor op genoemde contactgegevens.
Bron van verwerkte persoonsgegevens
Als ons kantoor persoonsgegevens van u verwerkt, die wij niet van uzelf hebben verkregen, dan zal dat altijd gebeuren in het
kader van die ons verstrekte opdracht. De bron van die gegevens zal dan bijvoorbeeld één van de volgende zijn:
- Openbare registers, waaronder het Kadaster;
- Een makelaar in verband met een koopovereenkomst waarin u één van de partijen bent;
- Een adviseur met een transactie waarin u één van de partijen ben;
- Een schenker;
- Een financiële instelling;
- Uw contactspartij.
Doorgeven van uw persoonsgegevens
Ons kantoor verstrekt uw persoonsgegevens slechts aan anderen (derden) indien u daartoe verzoekt, Notariskantoor Mulder
daartoe wettelijk is verplicht, of indien zulks benodigd is om de werkzaamheden uit te (kunnen) voeren. Persoonsgegevens
worden door ons kantoor niet doorgegeven buiten de EU of aan een internationale organisatie.
Ons kantoor verstrekt persoonsgegevens aan de ontvangers / partijen als omschreven in het verwerkingenregister van
Notariskantoor Mulder. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.
Bewaren van uw persoonsgegevens
Uw persoonsgegevens worden door ons kantoor niet langer bewaard dan nodig voor het doel waarvoor ze zijn verzameld, voor
het uitoefenen van wettelijke taken en het nakomen van wettelijke verplichtingen of het uitvoeren van overeenkomsten (denk
aan verjaringstermijnen). Bewaartermijnen uit wettelijke bepalingen zoals de Wet op het notarisambt en de archiefwet zijn van
toepassing. Notariële akten worden eeuwig bewaard.
Uw rechten ten aanzien van door ons verwerkte persoonsgegevens
Wanneer uw persoonsgegevens door ons kantoor worden verwerkt kunt u op grond van de Algemene Verordening
Gegevensbescherming van de onderstaande rechten gebruik maken.
Dit doet u door een (liefst schriftelijk) aanvraag via de contactgegevens uit deze privacyverklaring. Voor wij uw aanvraag
inwilligen, zullen wij u eerst identificeren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs.
Recht van inzage van de betrokkene
U kunt altijd opvragen welke persoonsgegevens ons kantoor verwerkt, voor welk doel dat is en hoe lang deze bewaard worden.
Mogelijk is er een wettelijke grondslag waardoor we niet op uw verzoek in kunnen gaan, wij zullen dit beoordelen en u
hierover informeren.
Recht op rectificatie
Wanneer u meent dat bepaalde gegevens niet correct zijn verwerkt, heeft u het recht rectificatie van deze gegevens te vragen.
Als dit gaat om gegevens in een notariële akte, is dat niet mogelijk en zal een nieuwe akte moeten worden opgesteld als
aanvulling op de onjuiste akte.
Recht op gegevenswisseling (recht op ‘vergetelheid’)
Wanneer u wilt dat uw persoonsgegevens worden verwijderd, kunt u hiervoor een verzoek indienen. Staan de gegevens in een
notariële akte, dan mag de notaris deze niet verwijderen.
Recht op beperking van de verwerking
Wanneer u de verwerking van persoonsgegevens door ons kantoor wil beperken (in afwachting van door i gevraagde
rectificatie van uw persoonsgegevens, gemaakt bezwaar tegen verwerking of omdat u juist niet wil dat gegevens worden
verwijderd ondanks dat de verwerking onrechtmatig is) kunt u hiervoor een verzoek indienen.
Recht op overdraagbaarheid van gegevens
Wanneer uw persoonsgegevens niet worden verwerkt voor een notariële akte en u de persoonsgegevens wil overdragen naar
een andere dienstverlener kunt u hiervoor een verzoek indienen. Een dergelijke overdracht is overigens niet altijd mogelijk,
aangezien wettelijke notariële plichten zich hiertegen kunnen verzetten.
Recht van bezwaar
Als wij uw gegevens gebruiken door direct marketing kunt u bezwaar maken tegen deze verwerking.
Mogelijke beperkingen in het uitoefenen van uw rechten op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming
Ons kantoor stelt alles in het werk om te voldoen aan uw rechten op basis van de Algemene Verordening
Gegevensbescherming. Het kan echter voorkomen dat deze rechten in conflict zijn met andere wettelijke bepalingen zoals de
Wet op het notarisambt. Mocht de notaris om die reden niet aan één van de genoemde verzoeken kunnen voldoen, dan wordt u
hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
Klachten over de verwerking van uw persoonsgegevens door ons kantoor
Wanneer u klachten heeft over de verwerking va persoonsgegevens door ons kantoor dan horen wij dit graag via
info@notarismulder.nl.
U heeft ook het recht een klacht in te dienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Hiervoor kunt u terecht op
de website
www.autoriteitpersoonsgegevens.nl